maandag 14 oktober 2013

Afvalmarkt 2013 met twee gast verhalen!!!

14 oktober

Afgelopen zaterdag 12 oktober stond ik op de "Afvalmarkt" hier in Gouda
Ik liet iedereen die dat wilde mijn foto's van zwerfafval zien en vertelde ze waarom ik zwerfafval fotografeer, opraap en in de vuilnisbak gooi...
Dat ik al dik een jaar afvalverhalen en gedichten schrijf, en dat ik mensen graag uitdaag om dat ook te doen.
Ik kreeg veel leuk reacties en 3 lieve mensen schreven ter plekke een eigen verhaal bij één van de foto's die ik op mijn tafel had liggen.
Ook hebben een aantal mensen mij toe gezegd zeker eens afval te fotograferen en hun verhaal naar mij toe te sturen.... dat belooft dus weer veel gast verhalen. 
Ook heb ik mijn verhaal kunnen vertellen aan onze Burgemeester Milo Schoenmaker, en aan PVDA tweede Kamerlid Mohamed Mohandis.

Op deze markt stond ik natuurlijk niet alleen. Vele organisatie die ook vinden dat afval niet hoeft te bestaan waren aanwezig. O.a. De Kunst van Kringloop, stichting gered gereedschap, de Wereldwinkel en nog veel meer!!! 
Peter Smith van http://www.kleanworldwide.nl/ was ook van de partij!
Het was een interessante en enerverende dag!


Hieronder dus de twee verhalen die tijdens de markt zijn geschreven. Veel lees plezier!!

Het eerste verhaal is geschreven door  Dorothea Borsten.

1975
Bij mij thuis voor de deur in Gouda Plaswijck hebben we een gezamenlijke tuin.  Toen we er pas woonde in juli 1975 hadden we allemaal een strookje aarde.- De ruimte tussen de bergingen en de fietsenstalling was van woningbouw vereniging Sint Joseph.- En we gingen iets laten groeien. De jonge kinderen die hier kwamen wonen hadden er véél plezier in om aardappeltjes, radijsjes, aardbeien, bonen en kruiden te laten groeien.  We gebruikte géén pesticiden, maar plante afrikaantjes tussen de "bedjes" om ongedierte weg te houden. We hebben heel wat geoogst!!
Soms vonden we 's ochtends wel eens zwerfafval. Lege chipszakjes of snoeppapiertjes. Lege limonade of water flesjes.
Die haalde we zelf maar weg, en dumpte ze gewoon bij ons eigen afval, dat toen nog niet gescheiden opgehaald werd. Gelukkig nu wel, alles apart en hergebruiken.... Hoera!!!



Het volgende verhaal is bedacht door een tweeling van 5 jaar!!! Irisalomi en Eijwan. Hun mama Idelette heeft het verhaal voor hen opgeschreven!




Een mens zat in een auto en er kwam een alieën uit de ruimte planeet, en toen ging de alieën koekjes eten (je weet toch alieëns eten alles) Hij gooide de koekjes papier onder het wiel van de auto. Er kwam een piraat en de alieën zei: Etens tijd!! en toen at hij het koekjes papier op en de alieën at ook de piraat op.

Dit verhaal moest ook nog even geïllustreerd worden vonden de beide kinderen dus dat deed mama dan ook


Geen opmerkingen:

Een reactie posten